Sharing is life saving: EU-TOPIA

EU-TOPIA.SharingIsLifeSaving.YoutubeLogo
EUROPEES PROJECT EU-TOPIA OP PERSOONLIJKE MANIER ONDER AANDACHT IN 40 LANDEN
Moeilijk onderwerp prikkelend onder de aandacht

Eind 2016 won Blinque de pitch voor Erasmus Medisch Centrum, om hen te helpen bij het ontwikkelen van een visueel prikkelende manier om het Europese project EU-TOPIA in 40 landen onder de aandacht te brengen. Niet zozeer bij het grote publiek, maar bij top onderzoekers en top beleidsmakers op het gebied van kanker screening. Er is binnen Europa veel kennis en expertise voorhanden over de effectiviteit van kanker screening methoden, maar er was nog geen goed platform om dat met elkaar te delen. Hierdoor sterven er onnodig mensen aan kanker, worden de levens van veel kanker patiënten onnodig zwaar belast en worden schaarse fondsen mogelijk verkeerd besteed (bron: www.eu-topia.org). EU-TOPIA beoogt deze trend om te buigen. ErasmusMC geeft samen met een aantal partners leiding aan dit Europese project dat gefinancierd wordt door de Europese Unie in het kader van Horizon2020.

Hoe pakten wij dit aan?

Vanuit onze expertise op het gebied van branding, beleving en beeld wilden we de organisatie, het project en de workshops niet direct onder de aandacht brengen in deze campagne – die staan uitgebreid beschreven op de website van de organisatie. In plaats daarvan adviseerden wij de klant om de achterliggende gedachte van het project op een persoonlijke manier onder de aandacht te brengen, zodat er op gevoelsniveau interesse ontstaat bij de doelgroep om meer te willen weten over EU-TOPIA en hoe eraan bij te dragen. Het idee om iets in de vorm van een filmpje te doen bestond al bij het EU-TOPIA team en werd door ons uitgewerkt. We zijn hiervoor een co-productie aangegaan met onze partner BLIKfilm.

Overkoepelend motto

We ontwikkelden allereerst een motto tijdens een creatieve sessie. We verwachtten dat met ‘Sharing is life saving’ de juiste snaar geraakt kan worden bij de doelgroep, om ook kennis en expertise over kanker screening te gaan delen met vakgenoten binnen Europa, bij voorkeur binnen EU-TOPIA.

Persoonlijk gezicht geven

Vervolgens ontwikkelden wij een scenario, waarin twee persoonlijke verhalen uit de periode 2017 – 2020 (de einddatum van het EU-TOPIA project) rondom kanker screening samen komen. Zo krijgt de worsteling rondom kanker screening van twee kanten een persoonlijk gezicht. Een derde verhaallijn stipt het (niet) delen subtiel aan. In de film zien we een oncoloog die, na het opgeven van een patiënt met kanker in 2017, er alles aan gaat doen om het delen van kennis en expertise over vroegtijdige screening van kanker te stimuleren, in de hoop om in de nabije toekomst levens te kunnen redden van andere mensen met vergelijkbare symptomen.

Het EU-TOPIA team omarmde het idee en samen werkten wij het uit tot een script. We casten de acteurs en schouwden de beste plekken om te filmen. Door goede voorbereiding konden we de film in één lange dag draaiden op locatie ErasmusMC en het RonaldMcDonald Huis zodat de belasting voor het ziekenhuis minimaal bleef en de productiekosten beperkt.

 

De muziek lieten we maken door een van Nederlands beste muziek designers van dit moment, Friso Hoekstra en Kasper Koman. Samen met de persoonlijke verhaallijnen, de prachtige beelden en montage van Bas Baakman, het ingetogen en gevoelige spel van de acteurs Angela Zandbergen, Willem van Boekel en Masa Davidovic en regie op emotie door Wout Ritzema (“Ik voel het nog niet!” en “Zo, die komt binnen…”), neemt de muziek je mee in de zichtbare en voelbare frustratie en emoties. De prettige stem van de Britse acteur Ramesh Mahtani maakt het verhaal in onze ogen compleet.

In een paar zorgvuldige edit-slagen brachten we het filmpje tenslotte nét onder de 2 minuten terug, een must-have voor effectieve online verspreiding.

Brede online verspreiding

‘Sharing is life saving’ is vanaf mei 2017 onder de doelgroep in 40 (EU en niet-EU) landen verspreid via websites, persoonlijke emails, Twitter, Facebook, LinkedIn, Youtube, presentaties bij lezingen en congressen. In juni wordt hij ook in Washington vertoond op een wereldwijd congres over kanker screening.

We zijn heel trots op het resultaat, het enthousiaste en zeer professionele ontwikkel- en productieteam, en wensen het EU-TOPIA project heel veel succes toe bij het behalen van hun belangrijke doelstellingen.

Credits

Aan dit project werkten mee:

Client
ErasmusMC on behalf of the EU-TOPIA project

Concept
Blinque Imagineering

Production
Blinque Imagineering in coproduction with BLIKfilm
Utrecht, The Netherlands

Cast
Willem van Boekel, Angela Zandbergen, Masa Davidovic

Crew
Director: Wout Ritzema
Producer: Wout Ritzema
Coproducer: Koen Vlemmix
Scenario & script: Wout Ritzema, Jasper Scholten
Camera: Bas Baakman
Edit: Bas Baakman
Music design: Friso Hoekstra, Kasper Koman (GunsForHire)
Voice overs: Ramesh Mahtani, Magnar Bøyum
Production assistent: Petra de Vries, Samantha Willigenburg

Special thanks to:
Staff ErasmusMC Rotterdam
Staff Ronald McDonaldhuis Rotterdam
Horizon2020

This project has received funding from the European Union’s Horizon2020 Programme under grant agreement no 634753.

Tags
  • Corporate story
  • Corporate branding
  • Corporate video
  • Promotional video
  • Marketing communication

« Ga terug

 

Post a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*