Hoe jouw bedrijf de T-REX FACTOR krijgt

Hoe jouw bedrijf de T-REX FACTOR krijgt

Sticky
nov 29, 2016
0

Foto: ANP

Museum Naturalis begroette de afgelopen week, eerder dan verwacht, de 110.000e bezoeker aan haar Tyrannosaurus-Rex ‘Trix’. De veelgeprezen marketingcampagne om van de T-Rex een publiekslieveling te maken, voorafgaand aan de opening van 10 september, werpt duidelijk zijn vruchten af. Marketing-, communicatie- en brandmanagers kunnen veel leren van de manier waarop een biodiversiteitsmuseum haar imago een enorme boost heeft gegeven – ik noem deze manier de T-REX FACTOR.

Verder lezen?

De overeenkomsten tussen de T-rex van 66 miljoen jaar oud, een museum-organisatie en jouw bedrijf zijn namelijk sterker dan je op het eerste gezicht zou vermoeden.

Om je te realiseren welke overeenkomsten dat zijn, en hoe je die in je voordeel kan inzetten, zou je de marketing- en brandingcampagne van Naturalis eens moeten bekijken. Ik heb me erin verdiept en de vier belangrijkste succesfactoren voor je op een rij gezet, zodat ook jouw bedrijf de T-REX FACTOR kan krijgen:

1. Zet je paradepaardje in de etalage
Door Trix letterlijk en figuurlijk in de etalage te zetten, zijn mensen nieuwsgierig geworden, vooral naar de dinosaurus zelf, maar ook naar Naturalis – zelfs als het Leidse museum wegens verbouwing gesloten is. Nadat de eerste feiten tot je doordringen wordt je hongerig naar meer.

t-rex-trix-naturalisFoto: Naturalis

Veel mensen hebben er misschien een beeld bij, maar hoeveel mensen hebben jouw bedrijf, jullie werkomgeving, jullie bezigheden, werkprocessen of diensten ooit écht gezien? Wat voor unieks heb jij in de etalage staan en hoeveel aandacht heb je er aan besteed om je bijzondere paradepaardjes visueel krachtig in beeld te brengen?

2. Breng je verhaal tot leven
Een T-rex is groot, oogt sterk, onverwoestbaar, en met alle kennis over lengte, snelheid en vleesconsumptie, bijna iets om bang van te worden zo ongrijpbaar. Maar als je de krassen, botbreuken en ontstekingen ziet en overlevingsverhalen leest, ligt sympathie, bewondering en respect meer voor de hand dan angst. Deze T-rex heeft een leven gehad, met ups en downs.

rtvutrecht-t-rex_neude

 

Bron: RTV Utrecht

Zij heeft duidelijk haar kwetsbare momenten gehad maar lijkt er tegelijkertijd krachtiger door te zijn geworden. Zij heeft een life story dat tot de verbeelding spreekt en wij smullen ervan. Wat weten jouw klanten van jouw bedrijf? Waar komen jullie vandaan, wat is jullie corporate story? Zien mensen dat ook?

3. Maak je bedrijf persoonlijk
Door de dinosaurus haast aan te kunnen raken en van heel dichtbij te zien heeft een fenomeen een menselijk gezicht gekregen. Het roofdier heeft daarnaast een naam en die kènnen we ook nog: Trix! Dat Freek Vonk bovendien het gezicht van het initiatief is geworden helpt natuurlijk ook.

t-rex-freek-campagne_tientjevoortrex

    Bron: Naturalis

Veel grote bedrijven of organisaties gaan onbedoeld schuil achter anonieme kantoorgevels en werken letterlijk achter de schermen aan diensten, meestal onzichtbaar en onpersoonlijk. Terwijl mensen graag zaken doen met mensen, niet zozeer met bedrijven of merken.

Hoe aanraakbaar is jouw organisatie? Wie zijn het gezicht van jouw bedrijf en waar kunnen we die zien of horen? Al eens een meet & greet georganiseerd met je klanten of relaties en die vastgelegd? Of een take-over laten doen van je Instagram of Facebook-account? Foto-verhalen, filmpje of vlogs gemaakt met een kijkje achter de schermen?

4. Zorg voor een positieve beleving bij jouw bedrijf
Trix is mede gefinancierd door een crowdfundingcampagne. Duizenden mensen hebben hun eigen geld gestoken in een droom, een gezamenlijk verlangen om iets bijzonders neer te zetten.

t-rex-freek-campagne-hetisgelukt

Bron: www.tientjevoortrex.nl

Grote bedrijven draaien eveneens op de bereidwilligheid van klanten om te betalen voor hun diensten of producten. De campagne (zie www.tientjevoortrex.nl) heeft in mijn ogen voor een collectief gevoel gezorgd, een gevoel dat je ergens bij wilt horen, iets samen wilt bezitten of samen wilt realiseren, iets waar je bij bent geweest: Vanuit een doordacht concept is de ultieme brand experience ontstaan.

Hoe zorg jij ervoor dat mensen en bedrijven met net zo veel plezier geld uitgeven aan jouw dienst of product, zonder dat ze het ervaren als een verplichting? Dat ze ergens onderdeel van uitmaken? Dat ze trots zijn op de dienst die ze bij je hebben afgenomen en er uit zichzelf over vertellen aan anderen?

Wat is jouw T-REX Promotor Score?
Als het je is ontgaan dat er een Tyrannosaurus-Rex genaamd Trix te bezichtigen is in Naturalis, behoor je waarschijnlijk tot een klein, select gezelschap. Dit artikel heeft jou er hoe dan ook alsnog op gewezen en je hebt er vast een bepaald gevoel bij gekregen.

Het is een droom van vele marketing-, communicatie- en brandmanagers: dat er door (bestaande en potentiële) klanten en stakeholders op een positieve manier over je bedrijf, organisatie of diensten wordt gesproken. En dat je gevraagd en ongevraagd wordt genoemd en aanbevolen.
Natuurlijk, de Net Promotor Score is een goede graadmeter daarvoor, maar misschien moet je ook eens de ‘T-REX Promotor Score’ doen om te weten in hoeverre jouw bedrijf de T-REX FACTOR heeft. Door in elk geval deze vier succesfactoren eens te checken, weet je waar je het imago van jouw bedrijf nog een extra boost kunt geven.

Samengevat:
1. Staat je paradepaardje visueel sterk in de etalage?
2. Is je verhaal goed in beeld?
3. Heeft je bedrijf een persoonlijk gezicht?
4. En hebben (bestaande en potentiële) klanten een positieve beleving bij je bedrijf vanwege een doordacht concept?

De T-REX FACTOR heeft mij in elk geval aan het denken gezet om een en ander aan te scherpen. Jou ook?

#beeld #beeldvorming #marketing #branding #beleving #blinque #corporate story #corporate image #humanbrand #branddevelopment #brandmanagement #brandexperience #t-rexfactor #anderskijken #meerzien

Over de auteur: Wout Ritzema is creative director bij Blinque Imagineering in Utrecht. Blinque geeft bedrijven en organisaties een persoonlijk gezicht, door het unieke van organisaties te identificeren en te vertalen in beeldstrategieën en brandingconcepten. Ook ondersteunt Blinque op interim en projectbasis bij marketing-, branding- en klantbelevingsprojecten, in de vorm van consultancy, brand management, huisstijlontwikkeling, webdesign, fotografie- en filmprojecten. Blinque werkte eerder aan de identiteit, branding en beleving voor bedrijven als NS Reizigers, NS Stations, ProRail, Schiphol, Rabobank, RoyalHaskoningDHV, Mercer, RonaldMcDonald Kinderfonds en Sanoma.

Meer informatie over hoe beeld, branding en beleving jouw organisatie een persoonlijk gezicht (en jouw klanten een beter gevoel) kunnen geven: www.blinque.nl.

Dit blog delen?
facebooktwitterlinkedinmail

Post a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*